پروژه اجرای زنده صوتی و تصویری

مهم‌ترین شرط موفقیت در اجرای زنده صوتی و تصویری استفاده از تجهیزات مناسب و با کیفیت است. صداها در اجرای زنده، اعم کنسرت، سخنرانی، شعبده بازی، تئاتر و… به وسیله صدابردار پخش می‌شوند. در واقع پخش این صداها باید به گونه‌ای باشد که علاوه‌بر جلوگیری از نویز، به صورت کاملا واضح و رسا به حضار منتقل گردد.

برای یک اجرای زنده صوتی و تصویری بسته به نوع برنامه از دو دسته تجهیزات الکترونیکی و ابزار صوتی استفاده می‌شود که در این‌جا با آن‌ها آشنا خواهید شد.

سیستم صوت اجرای زنده

تجهیزات الکترونیکی صدا که در سیستم صوت اجرای زنده به کار می‌روند عبارتند از:

میکروفن

در اجرای زنده صوتی و تصویری میکروفن داینامیک بیشترین کاربرد را دارد. این مدل میکروفن‌ها حساسیت پایین‌تری دارند و کم‌تر سوت می‌کشند و مانع گنگی صداهای بلند می‌شوند.

میکروفن‌های سیستم صوت اجرای زنده در دو مدل دستی و کلیپسی هستند. میکروفن‌های کلیپسی بیشتر روی آلات موسیقی قرار می‌گیرند. همچنین برای اجرای صحنه از دو نوع میکروفن باسیم و میکروفن بی‌سیم استفاده می‌شود. زمانی که اجرا به صورت ساکن است از میکروفن باسیم و هنگامی که اجرا کننده تحرک دارد از میکروفن بی‌سیم استفاده می‌شود.

میکسر صدا

میکسر صدا وظیفه تنظیم، میکس، کنترل و فرمان را بر عهده دارد. میکسر صدا سیگنال‌های ورودی گوناگون را میکس می‌نماید. مثلا وقتی در صحنه از چند میکروفن استفاده می‌شود، هر میکروفن به یک لاین ورودی میکسر وصل می‌شود و به وسیله ولوم‌ها حجم ورودی صدا و تغییرات فرکانس به صورت جداگانه برای میکروفن‌ها اعمال می‌شود. همچنین میکسر روی صدای خواننده یا مجری افکت می‌گذارد.

میکسر صدا به دو شکل آنالوگ و دیجیتال در بازار ارائه می‌گردد. تفاوت‌های این دو میکسر در تعداد ورودی‌های آن‌هاست. مدل دیجیتال ورودی‌های بیشتری دارد.

آمپلی‌فایر

در سیستم صوت اجرای زنده آمپلی‌فایر نقش تقویت کننده سیگنال‌های صوتی را بر عهده دارد. پاور آمپلی‌فایر این سیستم‌ها استریو بوده و دو خروجی چپ و راست دارند. در هنگام خرید آمپلی‌فایر باید به توان آن توجه زیادی داشته باشید. توان انتخابی شما باید بیشتر از جمع توان باندها باشد.

پاور میکسر

پاور میکسر دستگاهی جدید است که کارایی میکسر و آمپلی‌فایر را با هم دارد. این دستگاه تلفیقی از آمپلی‌فایر و میکسر بوده و در واقع می‌تواند جایگزین این دو در سیستم اجرای زنده صوتی و تصویری شود.

باند پسیو

باندها یکی دیگر از قسمت‌های مهم سیستم صوت اجرای زنده هستند. باندهای این سیستم دو نوع فول رنج و باند تووی دارند. باند پسیو فول رنج یک بلندگوی داخلی دارد که فرکانس‌های میانی صوت را پخش می‌کند. اما باند پسیو تووی دو بلندگوی داخلی دارد و پوشش فرکانسی بیشتری را در بر می‌گیرد.

باند اکتیو

شباهت باند اکتیو و باند پسیو زیاد است. چیزی که آن‌ها را با هم متفاوت کرده وجود یک آمپلی‌فایر در جعبه باند اکتیو است. این باند جهت راه‌اندازی مستقیم با میکسر فعال شده و به آمپلی‌فایر جداگانه نیازمند نیست.

ساب ووفر

زمانی که در اجرای زنده به بیس صدا نیاز داشته باشیم از ساب ووفر استفاده می‌کنیم. ساب ووفر همان باند است با این تفاوت که به دلیلی داشتن بلندگوی داخلی بسیار بزرگ، قدرت بسیار بالاتری از باند دارد.

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!